Bruk kort mot svindel

Publisert 03.11.15 , sist oppdatert 21.02.17
Snart går startskuddet for julehandelen, og mange forbrukere benytter internett til dette.

I de fleste tilfeller går dette bra, men det skjer allikevel ofte at forbrukere blir lurt.

Forbruker Europa erfarer at forbrukere blir lurt inn i abonnementer de ikke ønsker, de mottar ikke bestilte varer, støter på problemer når de vil bruke angreretten, eller de blir urettmessig fakturert etter kjøp av tjenester.

Dersom du opplever slike typer problemer og har betalt med et betalingskort på nettsiden, kan du kreve pengene dine refundert fra banken. Men for de fleste forbrukere er dette fortsatt en godt bevart hemmelighet.

Denne kortgarantien er hovedsakelig forankret i finansavtaleloven og 2 EU direktiv, samt Visa og Mastercards alminnelige kortvilkår.

– Norge scorer høyest i Europa etter Romania på om forbrukerne har fått problemer ved bestilling av prøvepakker eller gratisabonnement på nettet (Romania 32 prosent, Norge 30 prosent og Sverige 27 prosent), forteller direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa.

Når norske forbrukere samtidig er mest aktive på nettet innen EU, er det derfor et stort underskudd på å bruke de gode rettighetene som finnes. Forbrukerne taper millioner ved ikke å benytte seg av muligheten til erstatning fra banken, dersom de blir lurt av selger etter å ha handlet på nettet med betalingskort.

En kvart million nordmenn har blitt rammet av svindel i forbindelse med netthandel.

– Kortgarantien er ditt våpen mot svindel i netthandelen. Men av de som opplevde problemer i 2014, har bare 16 prosent fremmet krav overfor bank/kortselskap, sier Wiik.
Og bare 1 av 4 er klar over at de har bedre rettigheter ved bruk av kredittkort enn ved bankoverføring.

Forbruker Europa oppfordrer derfor til å betale med betalingskort når du handler på internett.