
Foto: Colourbox
Flere og flere lar seg lure inn i kostbare abonnementsfeller på nett gjennom sosiale medier og nettbutikker.
– Så langt i år har vi mottatt 154 saker på abonnementsfeller, forteller Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa. – Aktørene opererer fra hele Europa, men i en overvekt av sakene vi får inn så er selger etablert i Danmark eller Luxembourg. Akkurat hva som er grunnen til dette er vi derimot usikre på, sier Wiik.
Slik unngår du fellene
Fellene er gjerne godt kamuflerte og vanskelig å identifisere, men det er allikevel noen forhåndsregler man kan ta:
- Sjekk alt som står med liten skrift, før du oppgir navn, adresse og kortinformasjon.
- Hvis du er usikker på om tilbudet er seriøst, så kan et kjapt internettsøk ofte være på sin plass.
- Vær bevisst! Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, så er det som regel det.
– Vi jobber kontinuerlig med Forbrukertilsynet og våre kolleger i Europa for å avdekke og bli kvitt slike feller, men det er et ressurskrevende arbeid, så vi vil oppfordre alle til å være vaktsomme, sier Wiik.
Har du allerede gått i fella?
- Meld deg ut av abonnementet så fort som mulig. Skriftlig via e-post.
- Har du lagt inn kortinformasjonen din, så sperr kortet.
- Har penger allerede blitt trukket fra kontoen, så kan du kanskje kreve pengene tilbake fra banken din.
Kontakt Forbruker Europa
Kommer du deg ikke ut av abonnementet? Det er bare å ta kontakt, vi hjelper gjerne!