
Foto: Colourbox
Spørsmålet mange stiller seg er: Har jeg mulighet til å bytte?
Hovedregelen er at avtaler er bindende, og derfor at man ikke kan returnere en vare man har kjøpt. Noen nettbutikker opererer med 30 dagers åpent kjøp eller lignende. Dette er en bytterett som beror på en avtale mellom deg og selger, og hvor vilkårene for å sende varen tilbake er avhengig av avtalen som er inngått.
Angrerett
Hvis du har handlet gaven på nett fra en utenlandsk nettside, kan du ha angrerett på kjøpet. Angrerett er en særeuropeisk regel, noe som betyr at du ikke alltid vil ha angrerett fra nettbutikker registrert utenfor EU. Angrefristen er i utgangspunktet 14 dager. Denne fristen kan forlenges med opptil 12 måneder dersom man ikke har fått den informasjonen man skal ha om angrerett. Informasjon man skal ha for at angrefristen skal begynne å løpe, er at det foreligger angrerett, samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåten for å bruke angreretten. Videre skal du motta informasjon om standardisert skjema for bruk av angreretten. Disse opplysningene skal gis på en klar og forståelig måte. Det er ingen formkrav til bruk av angreretten, men det er viktig at du kan dokumentere at du har benyttet angreretten. Behold derfor kopi av eventuell e-post eller brev og ta skjermbilde ved bruk av kontaktskjema. Bruk gjerne standardskjemaet du har mottatt fra tjenesteyteren, eller så kan du trykke på denne lenken og finne den på regjeringens hjemmeside. Det er viktig å merke seg at det ikke er nok å sende varen tilbake, du må også ha gitt selger beskjed. Mange lurer på om de må betale for returen av varen. Det er kjøperen som må betale for frakten tilbake, dersom de har blitt informert om at de må bære disse kostnadene ved en eventuell bruk av angrerett. Dette er informasjon som kan være gitt i avtalevilkårene, og det kan derfor være lurt å lese disse nøye.
Mangel
Hvis det er noe feil med varen, kan du klage på den til selger og få omlevert eller reparert varen, få et prisavslag eller eventuelt heve kjøpet.
Hva kan jeg gjøre om selger og jeg ikke blir enige?
Da kan du ta kontakt med Forbruker Europa som kan foreta en vurdering av saken. Forbruker Europa har kun meklingskompetanse, og er derfor avhengig av den næringsdrivendes villighet til å samarbeide om en løsning.