Kortreklamasjon

Har du blitt svindlet? Da kan du fremme krav til banken din om erstatning.

Hva er kortreklamasjon?

Kortreklamasjon er en kjøpsforsikring som gir deg mulighet til å fremme krav overfor banken din der du ikke når fram med et krav mot selger. Helt enkelt betyr det at din kortbetaling tilbakeføres til din konto. Kravet kan for eksempel ha bakgrunn i feil eller mangler med en vare, svindel eller at du ikke mottok varen din.

Kortreklamasjon er ved bruk av kredittkort regulert av norsk lov (finansavtaleloven § 54b). Kortreklamasjon ved bruk av bankkort med Visa og Mastercard er ikke lovpålagt, men regulert gjennom deres avtalevilkår.

Når kan du kreve pengene tilbake?

For å få tilbake pengene dine må du ha gjort følgende:

  • Brukt kredittkort eller Visa/Mastercard debetkort
  • Handlet hos en næringsdrivende og ikke privatperson
  • Du må ha et berettiget krav (se under)
  • Du må ha forsøkt å løse saken med den næringsdrivende først

Dersom alle forutsetninger er innfridd kan du klage til kortutsteder. Det står vanligvis på selve kortet hvem som har utstedt kortet. Har du for eksempel et Nordea Mastercard, så er det Nordea du klager til.

Eksempler på berettigede krav

Eksempler på når du kan kreve refusjon:

  • Du har blitt svindlet
  • Du har kjøpt en merkevare, men mottar en piratkopi
  • Du mottar ikke varene du har bestilt
  • Varen er skadet eller ødelagt
  • Du mottar feil vare
  • Selgeren respekterer ikke angreretten din
  • Selgeren har gått konkurs

Kontakt banken din

Bankene har ofte korte reklamasjonsfrister, så det er viktig at du kontakter banken din så fort du mistenker at noe er galt.

Avslag

Dersom banken gir deg avslag på din søknad om refusjon kan du klage til Finansklagenemnda.