Text Size

Standardkompensasjon , ja takk!

flyrettigheter

Forbruker Europa sin statistikk for 2016 viser at de fleste klager vi mottar fra forbrukere gjelder flyreiser, enten det handler om standardkompensasjon for forsinket og kansellerte flyvninger, mistet bagasje eller erstatning for utgifter til mat og hotell.

I løpet av året kom det inn hele 873 klager og henvendelser på flyreiser hvorav de fleste saker i hovedsak er rettet mot Norwegian. Forbruker Europa er det norske forbrukerkontoret i et europeisk nettverk som behandler klagesaker fra norske forbrukere mot utenlandske næringsdrivende innad i EU/ EØS og klagesaker fra utenlandske forbrukere som har handlet med norske næringsdrivende.

- Mange er ikke klar over at de har krav på standardkompensasjon gjennom en EU-forordning for flypassasjerer dersom flyet blir forsinket over et visst tidsrom eller innstilt. Dette ønsker Forbruker Europa å gjøre noe med, sier direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik.

- Dårlig informasjon fra flyselskapene er trolig en av grunnene til at forbrukere er uvitende om sine rettigheter. Vi må derfor øke forbrukeres kunnskap om hva de har krav på, fortsetter han. Den 15. mars er den Internasjonale Forbrukerdagen, i den anledning håper Forbruker Europa å nå ut til enda flere reisende med informasjon om blant annet standardkompensasjon.  

Møt Forbruker Europa på Gardermoen onsdag 15. mars mellom kl. 09.00 og kl. 11.00 for en prat om dine rettigheter! Ved pressehenvendelser kan man ta kontakt med direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, tlf: 92820754.

Gratis hjelp

Forbruker Europa tilbyr gratis hjelp og veiledning til forbrukere om kjøp i EU, Island og Norge.

» Kan Forbruker Europa hjelpe meg ?

Forbrukereuropa finansieres av:

 

Følg oss 

facebook facebook

hei