Text Size

Nordmenn slår svenskene i forbrukerkunnskap om nettfeller

helsekostFoto: Colourbox

Nordmenn er langt flinkere til å klage til kredittkortselskapet når de har havnet i en nettfelle enn svensker viser en brukerundersøkelse foretatt av Konsumentverket og Konsument Europa, hvor man har sammenlignet forbrukeres kunnskap om rettigheter ved abonnementsfeller i Sverige, Norge, Finland, Østerrike, Belgia og Nederland.

- Vi synes også å ha god kunnskap om angrerett. Undesøkelsen viser at forbrukeren vet de har angrerett på nettet, men er usikre på rettighetene sine som hvor lang tid de har på seg, kan Ragnar Wiik direktør i Forbruker Europa - søsterorganisasjonen til Konsument Europa – fortelle.

I Norge gjelder abonnementsfeller først og fremst slankeprodukter, men også skjønnhetsprodukter og ipad/mobil er populært.

Her kan du lese undersøkelsen.

Unge blir mest eksponert for nettsvindel
Undersøkelsen viser at forsøk på nettsvindel er omfattende og en av fem norske nettbrukere opplever å se «for godt til å være sant» tilbud hver eneste dag. Litt under halvparten opplyser å se det minimum 2 ganger i uken. Det er først og fremt unge i aldersgruppen 18-25 som har sett slik markedsføring en gang i uka.

- Dessverre biter noen på. Estimert 150 000 nordmenn har bestilt «for godt til å være sant» produkter for deretter å bli medlem av et uønsket abonnement. I gjennomsnitt ble vi lurt for 90,8 EUR i uønskete abonnementet. Det er under gjennomsnittet i undersøkelsen på 115,7 EUR, men tallet burde vært null, sier Ragnar Wiik.

Undersøkelsen viser også at hver fjerde nordmann som blir lurt inn i en abonnementsfelle ender opp med å betale.

Unge vet ikke at de kan klage til banken
Unge i alderen 18-25 har, i følge undersøkelsen, mindre kunnskap om forbrukerrettighetene enn den eldre aldersgruppen.

- Unge mangler kunnskap om at de kan kontakte banken når de er blitt svindlet. Tolv prosent av de spurte i alderen 26-75 som kontaktet banken, men bare to prosent gjorde dette i den lavere aldersgruppen. Det håper vi endrer seg, sier Wiik

Tipsliste mot nettsvindel

  • Vet hvem du handler med – sjekk ut selgers nettside, hvor de er registrert og kontaktinformasjon.
  • Les avtalevilkårene før du slår til. 
  • Sjekk den totale prisen – virker tilbudet for godt til å være sant, er det som regel det!
  • Mottar du en pakke du ikke vil ha, bruk angreretten din. Ikke begynn å bruke produktet. 
  • Betal med kredittkort – da kan du få refusjon av banken for beløp som selger har trukket fra kontoen din.
  • Kontakt Forbruker Europa for råd og veiledning. 

Les mer om gratis prøvepakker her.

 

Gratis hjelp

Forbruker Europa tilbyr gratis hjelp og veiledning til forbrukere om kjøp i EU, Island og Norge.

» Kan Forbruker Europa hjelpe meg ?

Forbrukereuropa finansieres av: