Text Size

Flyklager rett til værs

innsjekk-flyplass

Mange benytter seg av muligheten til å handle i andre EØS-land, men helt problemfritt er det ikke.

I fjor måtte nemlig flere enn noensinne få hjelp i etterkant.

Forbruker Europa er Forbrukerrådets kontor for hjelp rundt kjøp over EØS-grensene. I 2016 kom det hele 3556 klager og henvendelser, og det er en økning på femten prosent.

Mye oppmerksomhet rundt Norwegian
De aller fleste av disse sakene er mot flyselskaper, og den sterke økningen er i stor grad klager på Norwegian fra borgere i andre EØS-land, forteller Ragnar Wiik, som er direktør i Forbruker Europa.

Hva Forbruker Europa hjelper flest med

  • Flyreiser: 873
  • Fritids- og kulturtjenester: 333 
  • Helsekost: 311
  • Bil og bildeler: 273
  • Møbler: 189

På andreplass finner vi fritids- og kulturtjenester. Det handler oftest om dating og spill, mens på tredjeplass har vi piller som lover å gjøre deg slankere, smartere og sterkere. Mange av disse trodde de hadde bestilt en uforpliktende prøvepakke, men endte opp som ufrivillige abonnenter, såkalte abonnementsfeller. Wiik sier han merker en økning i klager på spillselskap.
- De annonserer på nettet og TV-sendinger fra andre land enn Norge. Dette dreier seg ofte om store beløp, og noen av forbrukerne har problemer med spilleavhengighet.

Anbefaler å betale med kort
En klar trend er at netthandelen øker. Det ble omsatt for 90 milliarder på nettet i fjor ifølge DIBS, mye av det på reise. Totalt gjaldt 1 473 av henvendelsene og klagene til Forbruker Europa nettkjøp. Dette er en økning med tretten prosent fra fjoråret, opplyser Wiik:
- Det er nok medvirkende til at vi finner bil og møbler også på listen. Det er ting som koster litt, og mange øyner muligheten til å gjøre et kupp på nett.

Det beste tipset fra Forbruker Europas direktør er å bruke kredittkort.
- Da kan du klage til banken hvis du ikke får det du har betalt for. Har du betalt med et debet-kort, kan du også ha avtale om denne rettigheten, men da må du sjekke vilkårene.

Forbruker Europa er en del av nettverket European Consumer Centres.

 

Gratis hjelp

Forbruker Europa tilbyr gratis hjelp og veiledning til forbrukere om kjøp i EU, Island og Norge.

» Kan Forbruker Europa hjelpe meg ?

Forbrukereuropa finansieres av: