Text Size

Handel

handel

Når du som norsk forbruker handler en vare eller tjeneste i Europa, skal du kunne regne med tilsvarende standard og kvalitet som her hjemme. 

Netthandel
Netthandel har åpnet store muligheter for forbrukeren, både hva gjelder utvalg av varer og prissammenligning.

Handle i utlandet
Alle land har minstekrav til forbrukervern som baserer seg på EU-direktiver.

Datingtjeneste
Forbruker Europa mottar mange henvendelser vedrørende nettdating.

 

 

Gratis hjelp

Forbruker Europa tilbyr gratis hjelp og veiledning til forbrukere om kjøp i EU, Island og Norge.

» Kan Forbruker Europa hjelpe meg ?

Forbrukereuropa finansieres av:

 
Tips for et trygt kjøp

  • Auksjonsfirmaet er ikke ansvarlig for å sjekke at varen finnes, at den holder den lovede kvaliteten eller løfter gitt av selgeren. Kontroller om firmaet tilbyr forbrukerne å tegne en forsikring.
  • Les alltid den informasjonen som er tilgjengelig om selgeren på auksjonsfirmaets sider. Noen selgere planter gode tilbakemeldinger om seg selv, eller bruker småhandler til å bygge opp et godt omdømme.
  • Finn ut om du handler med en privatperson eller et firma – det har mye å si for hvilke rettigheter du har hvis du vil angre eller reklamere.
  • Ikke kjøp varer fra selgere som ikke vil gi deg sin fysiske adresse, e-post eller telefonnummer. Vær ekstra forsiktig hvis selgeren bruker en gratis e-postadresse, som for eksempel Yahoo eller Hotmail.
  • Vær ekstra forsiktig dersom du handler verdifulle samlerobjekter. Du har ingen muligheter til å sjekke dem før du mottar varen. Ta vare på all dokumentasjon selgeren gir deg.
  • Ikke avslutt handelen utenfor auksjonsfirmaet. Når hele kjøpet gjennomføres innenfor rammen av auksjonshuset, er dette en ekstra trygghet for kjøperen. Ikke hør på argumenter om at det lønner seg å gjøre opp privat, for å unngå å betale provisjon til auksjonshuset.
  • Escrow er en trygg måte å betale på. Pass deg for falske Escrow-firmaer.
  • Du har ikke nødvendigvis blitt lurt selv om noe går galt. Kontakt selgeren hvis du er misfornøyd, og forsøk å bli enig. Lykkes du ikke med dette, bør du kontakte auksjonsfirmaet. Noen av dem tilbyr seg å være nøytral megler i konflikter mellom egne kunder.
  • Er selgeren en næringsdrivende i et land innenfor nettverket til Forbruker Europa, kan vi hjelpe deg.
  • Blir du utsatt for bedrageri, bør du politianmelde saken. Har du blitt lurt av en amerikansk selger kan du også anmelde dette til International Fraud Watch som drives av "National Consumer League".

Følg oss 

facebook facebook

hei