Text Size

FAQ

Nedenfor finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får:

Trygg nettside?

Generelt anbefaler vi ved handling på internett at man sjekker internettbutikken nøye før man handler. Minstekrav man bør stille til nettstedet, er at det er oppgitt informasjon om selgers navn, adresse, organisasjonsnummer og e-postadresse. Se også etter telefonnummer og hvilket land selgeren har tilhørighet til. Vær alltid oppmerksom på hvor nettbutikken holder til. I tillegg anbefaler vi på generell basis forbrukere å betale med kredittkort når de handler på nettet. Vi anbefaler at du leser våre råd om trygg netthandel, som du finner her.

Videresalg ferieklubbmedlemskap?

Et marked for videresalg av ferieklubber eksisterer ikke. De som kontakter forbrukere for å kjøpe medlemskapet, krever store beløp på forskudd da de hevder at dette er nødvendig for at utbetaling av kjøpesummen kan gjennomføres. Forbrukere som har betalt inn disse beløpene, har dessverre aldri mottatt den påståtte kjøpesummen.

Skadet bagasje?

I henhold til Montrealkonvensjonen er flyselskapet ansvarlig for skadet bagasje. Det eneste som reguleres av konvensjonen er at klage må innsendes innen 7 dager og maksimumserstatningen du kan kreve.  Det er flyselskaper som bestemmer hva slags dokumentasjon som trengs og hvor mye/hva slags erstatning du får. Mange flyselskap krever at man fyller ut en såkalt Property Irregularity Report (PIR) når man henter bagasjen. Les mer her.

Rettigheter innstilt fly?

Når et fly er innstilt er flyselskapet ifølge EU-forordning 261/2004 forpliktet til å tilby deg enten refusjon av billetten, eller omruting. Ved omruting har du rett til gratis måltider og forfriskinger som står i rimelig forhold til ventetiden, og krav på gratis hotellovernatting dersom den nye avgangen først blir dagen etter det planlagte avgangstidspunktet og gratis transport mellom flyplassen og overnattingsstedet. Du har i tillegg muligens krav på kompensasjon. Les mer her eller/og ta kontakt med oss for råd i din spesifikke sak.

Flyet forsinket?

EU-forordning 261/2004 gir deg rettigheter ved forsinket flyvning. Varigheten av forsinkelsen og lengden på flyreisen avgjør dine rettigheter. Du har rett til gratis måltider og forfriskinger som står i rimelig forhold til ventetiden, og krav på gratis hotellovernatting dersom den nye avgangen først blir dagen etter det planlagte avgangstidspunktet og gratis transport mellom flyplassen og overnattingsstedet. Ifølge en avgjørelse i EU-domstolen har passasjerer som ankommer det endelige reisemålet minst tre timer etter den opprinnelige ankomsttiden samme rettigheter som ved innstilling. Les mer her eller/og ta kontakt med oss for råd i din spesifikke sak.

 

 

 

Fant du ikke svar på spørsmålene din her ta kontakt med oss.

 

Gratis hjelp

Forbruker Europa tilbyr gratis hjelp og veiledning til forbrukere om kjøp i EU, Island og Norge.

» Kan Forbruker Europa hjelpe meg ?

Forbrukereuropa finansieres av:

 

Følg oss 

facebook facebook

hei