Unngå abonnementsfeller på nett

Publisert 02.11.17 , sist oppdatert 14.11.17
En ny undersøkelse viser at vi har begrenset kunnskap om rettighetene når vi blir rammet av abonnementsfeller. Her er Forbruker Europas fem råd for å unngå onlinefeller.

Bare en av fire nordmenn svarer rett på alle spørsmål om hvilke rettigheter de har når de handler på nett, viser en undersøkelse av abonnementsfeller på nett i seks EU/EØS-land. Kjennskapen virker likevel å være større enn blant svenskene, hvor bare en av ti svarer rett på alt. Her er Forbruker Europas fem råd for å unngå feller på nett.

Europeiske forbrukere blir stadig mer utsatt for påtrengende og villedende annonser på nettet, sier en undersøkelse Sifo Kantar har gjort for Forbruker Europa og deres europeiske søsterorganisasjoner som hjelper forbrukerne når de kjøper varer eller tjenester over landegrensene i EU.

– Det er lurt å være kritisk til disse tilbudene, slik at du ikke ender med å betale for uønskede varer eller abonnementer, sier direktør for Forbruker Europa, Ragnar Wiik.

Påtrengende markedsføring der det tilbys gratis prøvepakker eller billige tilbud blir mer og mer på sosiale medier og som popup-annonser. Disse annonsene lokker europeiske forbrukere til å handle impulsivt, uten å tenke gjennom kjøp, eller til og med gjøre uønskede kjøp.

– Blir du bundet til et tilbud uten å ha gitt et eksplisitt samtykke, kan avtalen anses som villedende og ikke bindende. Det er likevel viktig å avvise aktivt alle uønskede avtaler som du blir pålagt før du eventuelt trykker på kjøpsknappen, sier Wiik.

Kunnskap er nøkkelen

-Det er greit å vite at du kan nekte å betale for uønskede varer og abonnementer, og at du kan kreve avtalen trukket tilbake. Om du har betalt med kredittkort, har du også og mulighet til å spørre banken om å tilbakeføre transaksjonen.

Forbruker Europa og deres europeiske søsterkontorene i ECC-Net presenterer en film som med en enkel og humoristisk tilnærming avslører noen funksjoner i disse fellene.

– Med denne filmen og våre fem råd for å håndtere onlinefeller, håper vi å gjøre forbrukere litt mer kritiske når de ser et tilbud på nett som virker litt for godt til å være sant. Vi håper også at flere unngå tvilsomme tilbud til å begynne med, sier Wiik.

5 råd – hvordan håndtere onlinefeller

  1. Før du oppgir navn og adresse, bør du sjekke om du blir bundet av et kjøp eller et abonnement.
  2. Selger plikter å oppgi det når du bestiller en prøvepakke eller tilbud dersom det innebærer at du blir bundet av et abonnement.
  3. Du trenger ikke betale for eller returnere en pakke som du ikke har bestilt.
  4. Det er selgeren som må bevise at du har gitt ditt samtykke til et kjøp.
  5. Hvis selgeren trekker penger på et betalingskort uten ditt samtykke, kan du klage til banken din og be om tilbakebetaling.

* Den kvantitative undersøkelse utført av Sifo Kantar i de seks landene Sverige, Norge, Finland, Nederland, Belgia og Østerrike, som har rapportert det største antallet problemer med abonnementsfeller innenfor ECC-nettverket. Les hele rapporten her.

Om ECC
Det norske kontoret Forbruker Europa er medlem av European Consumer Centres Network (ECC-Net), et europeisk nettverk som samarbeider for å hjelpe forbrukerne når de kjøper varer eller tjenester over landegrensene i EU. Nettverket består av et europeisk forbrukersenter i alle EU-land og i Norge og Island.