Strømmetjenester: Her er det du bør sjekke

Publisert 29.04.20

Strømmetjenester av er blitt veldig populære de siste årene. Vi strømmer musikk, filmer og serier, og kan velge tilbud fra ulike leverandører. I disse tider, der flere opplever å ha en del mer tid til rådighet, er det stor etterspørsel etter strømmetjenester, og markedet er stort. Det finnes også flere useriøse aktører. Forbruker Europa har samlet opp noen viktige punkter du bør tenke gjennom før du bestiller en tjeneste eller takker ja til gratis prøveperiode.

Her er det du bør undersøke

  • Ta et kjapt googlesøk før du besøker selve siden. Selv om et tilbud virker bra eller interessant, er det alltid lurt å ta en ekstra kikk for å få andre sine vurderinger og erfaringer.
  • Reklamerer nettsiden med filmer som fremdeles går på kino eller annet materiale som enda ikke er tilgjengelig for strømmetjenester? Da bør du bli skeptisk.
  • Inneholder nettsiden info om vilkår og betingelser eller annen juridisk informasjon? Alle seriøse aktører har denne informasjonen tilgjengelig.
  • Inneholder nettsiden skrivefeil? Dette er ofte et varseltegn. Svindelsider følger ofte generiske maler, og språket er dårlig oversatt.
  • Inneholder siden kontaktinformasjon til selskapet? Dette kan være verdt å sjekke ut dersom du er i tvil. Dersom ingen svarer på henvendelsen din, eller du får e-posten i retur, er det trolig ingen kundebehandlere på andre siden.
  • Betal med kredittkort. Det er alltid lurt å betale med kredittkort ved kjøp over nett. Da har du en mulighet for Chargeback/kortreklamasjon dersom du blir svindlet. Les mer om det her.
  • Er tilbudet billigere enn hos andre tjenesteytere? Det kan det være en grunn til. Et tilbud som virker for godt å være sant, er ofte det.
  • Dukker det opp pop-up-vinduer med reklame? Da er siden trolig useriøs.

 

Mobil med hjerte

Foto: Pratik Gupta, Unsplash

 

Er du allerede blitt lurt eller svindlet?

  • Ikke betal noe. Ofte kan svindlere ta en aggressiv tone og true med både advokat og inkasso. Ikke la deg presse til å betale noe. Svindlere har som regel ikke et rettmessig krav mot andre.
  • Advar andre gjennom plattformer på internett.
  • Ta kontakt med Økokrim eller Forbrukertilsynet og meld fra om aktøren.
  • Ta kontakt med Forbruker Europa så skal vi bistå så godt vi kan.

Forsidebilde: Caspar Camille Rubin, Unsplash