Slik slår du opp med datingselskapet

Publisert 02.06.20

Forbruker Europa mottar for tiden flere henvendelser om nettdating. Fellesnevneren er at det er vanskelig å melde seg ut og avslutte abonnementet.

Hjerter

Foto: Freestocks, Unsplash

Norske forbrukere melder fra om at det er vanskelig å avslutte sine abonnement på online dating. Resultatet er at flere sperrer kortene sine for å hindre uønskede trekk fra datingselskapet. Det er verdt å merke seg at for å avslutte abonnementet må du si opp i henhold til vilkårene. I verste fall kan affæren med datingselskapet bli enda dyrere dersom du velger å sperre kort eller overse fakturaen.

 

Hvordan du avslutter ditt abonnement:

Vi vil anbefale deg å sende en e-post til den e-postadressen som selskapet selv oppgir. Eventuelt kan du fylle ut kontaktskjema, men husk da å ta et skjermbilde av utfylt skjema.

Dersom du er usikker på hvordan du skal formulere deg i henvendelsen din, kan du benytte en av våre brevmaler.

Vær oppmerksom på at selv om du sier opp, er du betalingsforpliktet ut perioden du har bestilt abonnement for.

 

Har du avsluttet ditt abonnement, men mottar fremdeles betalingskrav?

Hvis du kan dokumentere at du har reservert deg mot automatisk fornyelse etter selskapets vilkår, er dette noe Forbruker Europa kan se nærmere på. Da trenger vi kopi av oppsigelsen din, samt all korrespondanse du har hatt med selskapet. I tillegg trenger vi kopi av ordrebekreftelse, kvitteringer, fakturaer du har mottatt og selve avtalen.

 

Hva skjer dersom kravet går til inkasso?

Dersom du skulle motta et inkassokrav som du er uenig med, kan du ta kontakt med inkassobyrået og informere de om at du er uenig med fakturaen. Kravet vil da anses å være omtvistet. Det vil stride mot god inkassoskikk å tvangsinndrive et omstridt krav. Hvis du opplever inkassovirksomhet i strid med god inkassoskikk kan du klage på dette gjennom Finansklagenemda (http://www.finkn.no/index.php). Brevmal for å bestride inkassokrav finner du her.

 

Forsidefoto: Pratik Gupta, Unsplash