Sixt-leiebil innfrir forbrukerkrav

Publisert 16.07.18
Etter kritikk fra Forbrukerrådet garanterer nå Sixt at ansvar-, kasko- og biltyveriforsikring alltid er inkludert i grunnleieprisen. De blir dermed testvinner i Forbrukerrådet og Forbruker Europa sin test av leiebilforsikringer.

– Vi er glade for at Sixt tok kritikken vår på alvor. Det gagner både dem og forbrukerne, sier Randi Flesland. – Dette viser at det nytter å være på vakt, og at det kanskje ikke er så vanskelig å være forbrukervennlig. Vi forventer nå at også de andre selskapene ser på hva de kan gjøre for å forbedre sine tjenester. Vi ønsker spesielt at de skal tilby kundene sine å kjøpe alle forsikringer hver for seg ved bestilling på nett. I dag er det kun Sixt som kan tilby dette, forteller Flesland.

 

Stort sprik

Forbrukerrådets krav er at kundene skal kunne sette seg inn i de ulike forsikringene og bestille dem på nett samtidig som de bestiller leiebilen. Men når det gjelder hvem som tilbyr sine kunder å kjøpe alle forsikringer før man henter bilen, er det store forskjeller mellom selskapene.

Vår undersøkelse viser at 4 av 10 kjøper forsikringer når de henter ut bilen. Dette bekymrer oss da forbrukerne ofte befinner seg i stressede situasjoner med en ujevn maktbalanse når de skal hente ut bilen. Valget om hvilke forsikringer du faktisk trenger er best å vurdere i ro på forhånd hjemme der du også har mulighet til å sjekke hvilken dekning du allerede har gjennom f.eks. Reiseforsikring eller kredittkortforsikring og i eventuelt NAF-medlemskap, sier Flesland.

 

Testresultater

Her er testresultatene etter at Sixt innfrir Forbrukerrådets krav. Tidligere testresultater ligger her.

Her finner du en større og utdypende tabell

 

Her kan du lese mer om leiebil.