Nordmenn etterlyser forsinket godteri fra Sverige

Publisert 29.10.18
Stadig flere bestiller godteri på nett, særlig fra Sverige. Men hvilke rettigheter har du dersom godteriet ikke kommer fram?
Halloween-godteri i skål. Bilde

Foto: Colourbox

– Forbruker Europa opplever for tiden en økning i antall klager på godteri kjøpt fra Sverige. Hovedsakelig gjelder klagene at godteriet ikke blir levert, eller at de ikke får refundert pengene etter å ha kansellert bestillingen, forteller Ragnar Wiik, leder for Forbruker Europa.

Så langt i år har Forbruker Europa mottatt rundt 35 klager på godteri. Til sammenligning har Forbruker Europa ikke mottatt klager på godteri tidligere år.

 

Betal med kort og sett frist

Alle som har bestilt godteri på nett skal motta varen innen den leveringsfristen som er avtalt med selger. Dersom det ikke er avtalt en leveringsfrist, skal varen leveres innen 30 dager etter bestillingen. Hvis du ikke mottar varen innen fristen kan du sette en rimelig tilleggsfrist for levering.

– For godteri vil en rimelig tilleggsfrist normalt være på 14 dager. Sett denne fristen skriftlig, gjerne på mail, og at ta vare på kopi slik at du kan dokumentere dette senere. Du trenger ikke å motta noe svar fra selger for at denne fristen skal være gjeldende. Hvis selger ikke leverer innen den tilleggsfristen du har satt, kan du heve kjøpet, forklarer Wiik.

Hvis du har kansellert bestillingen, men ikke får pengene tilbake, bør du kontakte banken. Du kan kreve refusjon direkte fra banken din dersom selger ikke ivaretar sine forpliktelser overfor deg. En forutsetning er at du betalte med kort.

Her kan du lese mer om dine rettigheter når du betaler med kort.

 

Godteri med feil eller kort holdbarhet

Var det noe galt med godteriet? Da kan du reklamere. Du må gi selgeren beskjed om det er noe feil med godteriet så snart du oppdager det, og senest innen to måneder fra du oppdaget feilen.

Man har dessverre ikke angrerett på matvarer. Retur av mottatt godteri vil derfor avhenge helt av nettbutikkenes egne vilkår.

– Det finnes ingen lov som sier at man ikke kan selge varer som er nær utløpsdato, så lenge de er innenfor holdbarhetsdatoen. Det kan derfor være lurt å velge nettbutikker som lover at varene ikke går ut på dato kort tid etter at de er levert, opplyser Wiik.

 

Kontakt Forbruker Europa

Gikk ikke kjøpet av godteri som planlagt? Ta først kontakt med selger. Når du ikke fram hos selger, så kan du klage saken din videre til Forbruker Europa.