Lar du deg skremme av høye priser?

Publisert 26.10.16 , sist oppdatert 21.02.17
Halloween er rett rundt hjørnet, og mange lar seg friste av gode tilbud på alt fra kostymer til gresskar i ulike variasjoner.
Fem gresskar. Foto

Foto: Colourbox

Å handle på nett gir større utvalg til en rimeligere penge, og kan derfor være et godt alternativ i stedet for å traske butikkene på leting etter et originalt antrekk.

Men du kan fort få deg en uhyggelig overraskelse når postmannen aldri banker på døra med varene eller kostymet ikke står til kvaliteten du hadde sett for deg.
Forbruker Europa har derfor samlet noen nyttige tips for Halloween-handelen:

Hvem er selger?

Før du handler bør du sjekke hvem selger er, i hvilket land selger er registrert, i tillegg til om selger har kontaktinformasjonen sin tilgjengelig på nettsiden. Vær kritisk til kontaktinformasjonen, og ikke kjøp på nettsiden dersom denne informasjonen ikke fremkommer. På whois.sc kan du sjekke hvem som har registrert domenenavnet og det kan gi nærmere informasjon om hvor selskapet du handler med er registrert, dersom dette ikke står oppgitt på nettsiden.

Husk at moms kan komme i tillegg

Dersom du handler for mer enn 350 kroner (inkludert levering), må du betale moms hvis varen sendes fra utlandet. På klær og mat kan toll påløpe i tillegg. Undersøk derfor hvor varen sendes fra, så unngår du prissjokk! Les også mer om dette på Tollvesenets hjemmesider.

Kostymet kommer ikke frem til Halloween

Sjekk leveringstiden til selger før bestillingen. Dersom selger ikke leverer innenfor leveringstiden og du derfor ikke mottar kostymet i tide til Halloween, kan du kanskje ha krav på å heve kjøpet og få pengene tilbakebetalt.

Varen ser ikke ut som på bildet

Man kan oppleve at det stilige kostymet på bildet, i virkeligheten er en billig kopi eller feil størrelse. Ikke kjøp dersom tilbudet er for godt til å være sant, et kjapt googlesøk kan gi deg andre forbrukeres erfaringer med selger. Det kan foreligge en mangel ved varen hvis den ikke samsvarer med beskrivelsen på nettsiden. Husk også at du kan ha en 14 dagers angrefrist på kjøpet. Les mer om mangel og angrerett her.

Hvordan får jeg pengene mine tilbake?

Bruk alltid kredittkort når du handler på nettet. Da kan du kreve refusjon via banken/kredittyter hvis du har et pengekrav mot selger som de ikke tilbakebetaler. Du kan lese mer om kortrefusjon her. Hvis du ikke får refusjon gjennom banken, kan du ta kontakt med Forbruker Europa dersom den næringsdrivende er registrert i EU/EØS.