Kraftig økning i klager på nettfeller

Publisert 01.11.16 , sist oppdatert 21.02.17
Tenk deg om før du klikker på annonser for gratis prøvepakker eller konkurranser med fantastiske premier.
Jente med kredittkort foran pc. Foto

Foto: Colourbox

Antallet klager skyter i været, viser tall fra Forbrukerrådet/Forbruker Europa.

Gratis prøvepakker viser seg ofte å ikke være gratis likevel. Konkurranser med «flotte premier» ender ofte med et uønsket abonnement, som er vanskelig å si opp. Dermed kan du oppleve at det trekkes penger fra bank- og kredittkort mot din vilje.

Antallet klager på nettsvindel øker kraftig i Norden. Bare fra i fjor til i år har antallet klager økt med 34 prosent, fra 1820 saker i fjor til 2443 klager i år, viser tall fra European Consumer Centre-nettverket (ECC). ECC-kontorene er et europeisk nettverk av forbrukerkontorer, som behandler forbrukersaker over landegrensene innen EU.

Ikke klikk!

Ofte starter problemene etter at forbrukeren har akseptert et tilbud på en vare eller en tjeneste som markedsføres som enten gratis eller svært billig. Tilbudet kan for eksempel gjelde nettdating, sminkeprodukter eller helseprodukter som slankepiller og kremer. Tilbudet kan også innebære å bli produkttester eller delta i konkurranser.
‒ Mange forbrukere mottar feil informasjon om produktet eller på hvilke vilkår tilbudet blir gitt. Dermed ender folk ofte opp med et uønsket abonnement, sier Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa.

Ikke del personlig info

For å få utnytte seg av tilbudet må man ofte oppgi kortinformasjon eller annen personlig informasjon.
‒ Ikke oppgi navn, adresse, kjønn, alder, telefonnummer eller nummer på bank- eller kredittkort. Abonnementsfeller er vanskelige å vurdere. I noen tilfeller klikker for eksempel forbrukeren på en ordreknapp som sier «neste» eller «velg», mens man i realiteten aksepterer en bindende avtale. Det skal stå «kjøp nå» eller lignende på denne knappen, sier Wiik.
Nylig ble to norske firmaer, Staminex og Vitaliv, i Markedsrådet idømt overtredelsesgebyr begrunnet med at det ikke fremkom klart nok for forbrukerne at de i bestillingsprosessen inngikk en avtale som medførte en forpliktelse til å betale.

‒ Hvem som helst kan derfor ende opp i en abonnementsfelle. Den mest effektive måten å unngå dette på er å holde seg unna slike annonser. Blir du likevel lurt, kan Forbruker Europa gi gratis hjelp, sier Wiik.

Kraftig økning i abonnementsfeller på nett

Illustrasjon statistikk forbrukerklager

Illustrasjon abonnementsfeller

* De nordiske ECC-kontorene, inkludert Danmark, Finland, Norge og Sverige.

Slik unngår du på bli lurt

  • Undersøk hvem du inngår avtalen med. Det er ikke sikkert kontaktinformasjonen på firmaets nettside er korrekt.
  • Undersøk firmaet på nettsiden who.is, her kan du finne ut i hvilket land domenenavnet er registrert.
    Søk opp firmaet – et enkelt googlesøk kan spare deg for masse problemer i etterkant. Hvor gode eller dårlige er firmaets brukeromtaler, og hva er andre forbrukeres erfaringer?
  • Les gjennom avtalevilkårene, spesielt avsnittene om innholdet av avtalen, oppsigelsesvilkår og bruk av angrerett. Ikke glem å lese det med liten skrift!
  • Bruk sunn fornuft! Er et tilbud for godt til å være sant, er det som regel det.

Slik klager du hvis du har gått i en abonnementsfelle

  • Hvis du ikke har bestilt produktet og ikke ønsker å beholde det, ikke begynn å bruk det. Produkter som er markedsført som prøveprodukter, er ofte kalt introduksjonspakke i bestillingsbekreftelsen.
  • Informer selger om at du ikke har bestilt pakken og at du ønsker å returnere den. Spør selger om en fraktseddel for retur.
  • Dersom selger allerede har trukket beløpet fra bankkontoen din, krev å få det tilbakebetalt. Dersom selger ikke tilbakebetaler, kan du søke om refusjon av banken/kredittyter.
  • Dersom banken ikke kan hjelpe deg eller du fortsetter å ha problemer med den næringsdrivende – kontakt Forbruker Europa som hjelper deg gratis.