Ikke la deg lure av falske brukerundersøkelser

Publisert 21.04.15 , sist oppdatert 21.02.17
Se opp for falske tilbud og brukerundersøkelser på nettet.
Nettbrett på fanget. Foto

Foto: Colourbox

Vær varsom når du er på nettet. I enden av uskyldige brukerundersøkelser, eller et supertilbud som iphone til 5 kroner, kan det være en nettpirat som lurer.

– Vi har fått mange henvendelser fra fortvilte forbrukere som har blitt trukket for mange hundre kroner etter å ha vært med i brukerundersøkelse for det de trodde av Telenor eller Altibox, sier leder for Forbruker Europa Ragnar Wiik.

Bak nettsidene finner du ukjente firma som kaller seg blant annet Quizonaute, Jobform, PointWorld og også GiftCable. Felles for dem alle er at pengene kreves inn av Wakefield Finance som er registrert på Mauritius.

Ikke betal

Du har angrerett om du kjøper en vare, eller inngår et abonnement på internett:

– Dersom firmaet verken opplyste på en klar og tydelig måte om at forbrukeren ville bli trukket mer penger enn avtalt, eller at man ville bli innmeldt i et abonnement, er forbrukeren heller ikke bundet av denne avtalen etter angrerettloven. Konsekvensen av dette er at forbrukeren ikke skal betale, sier direktøren.

Les mer om angrerettloven på Forbruker Europa sine sider.

Send en e-postklage

Klag skriftlig så fort som mulig:

– Klag med en e-post til den næringsdrivende eller inkassobyrået. Skriv at du ikke vil betale regningen, fordi du ikke har fått de opplysninger du har rett på etter angrerettloven og at det ikke finnes en bindende abonnementsavtale. Har du allerede betalt, så be om at du får pengene tilbake med samme begrunnelse, legger Wiik til.

Ta kontakt med banken

Har du blitt trukket penger fra VISA- eller kredittkortet ditt uten din tillatelse, må du få sperret det så fort som mulig mot fremtidige trekk.

-Ta kontakt med banken ved uautoriserte trekk. Den er forpliktet til å tilbakeføre beløp som ikke er godkjent av deg, sier Ragnar Wiik.

Du kan også klage til banken, og be om at de dekker tapet nettpiratene kostet deg. Har du betalt med kredittkort kan du kreve penger av kredittyter. Du må selv prøve å løse saken, med å sende en epost med en klage til den som har sendt regningen, men etter det kan du ta kontakt med banken.

Har du betalt med et debetkort og beløpet trekkes fra innestående på en konto, er du ikke vernet av loven på samme måte.

-VISA-har vilkår som gjør at du kan be dem dekke tapet ditt. Har du et annet kort så sjekk vilkårene, avslutter Ragnar Wiik direktør for Forbruker Europa.

Løser ikke saken seg med banken kan du klage til Finansklagenemnda.

Les mer på Forbruker Europa sine sider.