Hva gjør du når Voga ikke leverer?

Publisert 29.06.16 , sist oppdatert 21.02.17
Forbruker Europa mottar stadig flere klager på nettbutikken Voga.com.
Møblert stue. Foto

Foto: Colourbox

Klagene gjelder hovedsakelig forsinket levering, eller at man ikke får pengene tilbake når man går bort fra avtalen eller benytter angreretten. Mange kan imidlertid ha rett på refusjon fra bank/kredittyter.

Tips når du vil klage:

Dersom du opplever problemer med Voga.com, kan du gjøre følgende:

Send en skriftlig klage til selskapet. Er det snakk om forsinket levering og retten til å angre, kan du lese mer om dine rettigheter her. Gi Voga en kort frist for tilbakemelding på klagen din.

Mange forklarer at de allerede har brukt angreretten, men at Voga svarer at angreretten ikke gjelder fordi møblene produseres etter bestilling. Det er riktig at angrerettloven sier at du ikke kan angre på kjøp av varer som er fremstilt etter dine spesifikasjoner, men vår vurdering er at dette ikke gjelder ved bestilling av varer fra Voga, og at du har krav på å angre kjøpet. Også reglene for levering gjelder uavhengig av at selger hevder at varene produseres etter bestilling.

Dersom du har betalt med kort, kan du ha krav på refusjon fra kredittyter eller kortselskapet. Hvis du har betalt med kredittkort, gjør finansavtaleloven § 54b det mulig å fremme samme krav mot kortselskapet som du har mot Voga. Dette gjelder også ved bruk av VISA-kort. Kontakt banken for nærmere fremgangsmåte. Husk at du må klage til selskapet og kredittyter innen visse frister. Les mer om refusjon fra bank/kredittyter her. Vi anbefaler å ikke benytte bankoverføring ved handel på nett.

Dersom kredittyter/bank avviser kravet ditt, kan du ta kontakt med Forbruker Europa for ytterlige rådgivning. Du kan også klage til Finansklagenemnda.

Hva kan Forbruker Europa gjøre?

Forbruker Europa samarbeider med ECC-nettverkets kontor i Storbritannia om å løse forbrukersaker. ECC-nettverket er imidlertid avhengig av at den næringsdrivende samarbeider for å lykkes. Når det gjelder Voga-sakene, er det dessverre slik at selskapet ikke holder løfter om å levere/refundere forbrukerne. Forbruker Europa vil følge saker som allerede er tatt inn til mekling tett. Inntil videre anbefaler vi nye klagere å følge rådene gitt over, samt å følge med på Forbruker Europas hjemmeside for videre oppdateringer.