Skal du overnatte på hotell?

Publisert 06.05.14 , sist oppdatert 17.10.18
Når du er på reisefot i Europa og trenger overnatting oppstår det ofte en del spørsmål. Det kan være problemer med avbestilling eller betaling, eller at hotellet ikke er i samsvar med det du har bestilt. Finn ut hvilke rettigheter du har her.
Hotellsend. Bilde

Foto: Colourbox

Avbestille hotell?

Du har i utgangspunktet ikke krav på avbestilling av hotellrom. Mange hoteller tilbyr imidlertid dette som en ekstraservice. Hoteller opererer ofte med en tidsfrist på mellom 24 og 72 timer før innsjekking. Avbestiller du senere enn hotellets frist, må du betale hele eller deler av prisen. Sjekk dette med hotellet, og om reise- eller avbestillingsforsikringen dekker utgiften.

Dersom du har booket gjennom en hotellformidler som Hotels.com, Booking.com eller Finn.no, er avbestilling ofte gratis inntil en viss periode før ankomst (typisk 24 timer). Sjekk fristene nøye, slik at du er klar over hva som gjelder hos det nettstedet du bestiller fra. Vær oppmerksom på at nettsiden kun er en formidler mellom deg og hotellet. Din avtalepart i kjøpsforholdet er hotellet, og det er hotellets avtalevilkår som skal legges til grunn, hvis ikke annet fremkommer av avtalen.

 

Klag på stedet

Hvis kvaliteten på rommet eller leiligheten ikke er som lovet, ta først kontakt med hotellresepsjonen. Hotellet, utleiefirmaet eller reiseselskapet skal få mulighet til å rette opp feilen. Hvis det for eksempel ikke er flere ledige hotellrom når du ankommer, til tross for at du har booket, må du først klage til hotellet og deretter til reisebyrået der du bestilte rommet. De skal finne et alternativ til deg og eventuelt betale mellomlegget hvis du må bo på et dyrere sted.

Dokumenter det du klager på (for eksempel ved å ta bilder). Klagen skal være skriftlig, og du bør beholde en kopi. Hvis problemene ikke løser seg, kan du kontakte Forbruker Europa når du kommer hjem. Husk dokumentasjon og kvitteringer for eventuelle utlegg.

 

Betal med kort

Ved kjøp av hotellovernatting bør du betale med kort. Det gir deg en ekstra sikkerhet. Da kan du klage til banken om du ikke får det du har betalt for, som for eksempel at hotellet ikke eksisterer når du kommer frem.

 

Her kan du lese mer om dine hotellrettigheter.