Har du mottatt en mangelfull vare fra VOGA?

Publisert 04.10.17

I den siste tiden har en del forbrukere kontaktet Forbruker Europa for å få råd, fordi de har fått levert varer fra VOGA som viser seg å være mangelfulle. Forbruker Europa får tilbakemelding på at varen har dårligere kvalitet enn forventet og forbruker har forsøkt å få hjelp av VOGA til å utbedre mangelen, uten at VOGA er samarbeidsvillig.

Forbruker Europa samarbeider vanligvis med ECC nettverkets kontor i Irland om å løse forbrukersaker. ECC nettverket i Irland er imidlertid avhengig av at den næringsdrivende samarbeider om å finne en løsning. I VOGA sakene er beklageligvis ikke selskapet villig til å samarbeide, de holder ikke løfter om å levere/ refundere forbrukerne og vi kan derfor ikke dele saker med vårt søsterkontor i Irland. Vi følger likevel tett med på utviklingen og fører statistikk over de henvendelsene vi mottar.

Stol

Foto: Colourbox

Her er noen tips:

 

  • Har varen en mangel bør du skrive en kort klage til selskapet. Bruk gjerne en av våre brevmaler.

Du har krav på at varen er i den stand som avtalt, eller som du med rimelighet kunne forvente ut ifra reklame, annonsebeskrivelse, på nettsiden eller lignende. I Irland er det ingen begrensning hva gjelder reklamasjonsfrister, men i utgangspunktet vil dette avhenge av hvor lenge tingen er ment å vare ved vanlig bruk.

Har mangelen oppstått innen 6 måneder fra kjøpstidspunktet må selger bevise at feilen ikke kan føres tilbake til kjøpstidspunktet. Har feilen derimot oppstått 6 måneder etter kjøpstidspunktet er det du som må bevise at feilen skyldes en mangel ved varen.

Du vil ha krav på reparasjon eller omlevering og at utbedringen utføres kostnadsfritt for deg. Avtal på forhånd at selskapet dekker forsendelseskostnader. Hvis selskapet ikke retter eller omleverer innen rimelig tid eller uten vesentlig ulempe for deg kan du eventuelt kreve prisavslag eller heve kjøpet så lenge mangelen ikke er uvesentlig.

  • Gjelder din klage forsinket levering eller retten til å angre på kjøpet, kan du lese mer om angrerett her og regler om forsinket levering her.
  • Dersom VOGA ikke svarer og du har betalt med kort, kan ha krav på refusjon fra kredittyter eller kortselskapet. Hvis du har betalt med kredittkort, gjør finansavtaleloven § 54b det mulig å fremme samme krav mot kortselskapet som du har mot VOGA. Dette gjelder også ved bruk av VISA-kort. Kontakt banken for nærmere fremgangsmåte. Husk at du må klage til selskapet og kredittyter innen visse frister. Bruk gjerne en av våre brevmaler. Les mer om refusjon fra bank/kredittyter her.
  • Dersom kredittyter/bank avviser kravet ditt, kan du ta kontakt med Forbruker Europa for ytterligere rådgivning. Du kan også klage til Finansklagenemnda.