Forbruker Europas fire tips til trygg julehandel

Publisert 18.12.20

Med et par gode tips og nyttig kunnskap går julehandelen litt lettere.

Julegaver. foto.

 

1. Betalt alltid med kort

Betal med kredittkort eller VISA når du handler på nett. Det gir deg en ekstra sikkerhet. Da kan du klage til banken/kortutsteder om du ikke får det du har betalt for, som for eksempel at varen ikke kommer fram.

Det kan være lett å tenke at det er tryggere å betale med faktura, men dette er ikke tilfellet. Betaler du med faktura går pengene rett ut fra konto, og da er ikke kjøpet sikret gjennom forsikringen som er knyttet til VISA- eller kredittkortet ditt.

Det samme gjelder hvis man betaler med Vipps – sørg for at du vippser med kortet ditt, og ikke rett ut fra konto.

Her kan du lese mer om kortreklamasjon.

 

2. Vit hvem du handler fra

Useriøse aktører kan være vanskelig å identifisere, men det er allikevel noen forhåndsregler man kan ta:

  • Sjekk selgers navn, adresse, e-postadresse og alt som står med liten skrift før du oppgir personalia og kortinformasjon.
  • Hvis du er usikker på om tilbudet er seriøst, så er det lurt å google det for å se hvilke erfaringer andre har med firmaet.
  • Vær bevisst! Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, så er det som regel det.

 

3. Husk toll og moms

Det kan være smart å undersøke nøye om du handler fra en norsk eller internasjonal selger. Vær obs på at enkelte utenlandske selskaper opererer med .no-domene, norsk språk og norske priser. Sjekk derfor informasjonen som du finner ved å klikke på «Om selskapet, «Kontakt oss» eller «Vilkår» om du finner ut hvor selger holder til. Dersom du kjøper varer fra utlandet påløper det kostander til toll og moms.

Etter regelendringen i 2020 betaler du nå toll og moms fra første krone

Du kan bruke Tollvesenets importkalkulator for å regne ut hvor mye du må betale i toll og moms og for fortolling.

Her kan du lese mer om toll og moms.

 

4. Hva skjer hvis varen ikke rekker fram til jul?

Covid-19 gjør at man må sjekke ekstra nøye om det er tatt forbehold fra selger om levering.

Hvis selger har oppgitt at varen kan leveres innen julaften, men den ikke rekker fram, kan du heve kjøpet. I utgangspunktet må man sette en tilleggsfrist før man kan heve et kjøp, men når det gjelder varer der det er svært viktig at den mottas innenfor leveringsfristen, som vil være tilfellet med julegaver, kan du heve kjøpet med en gang hvis selger ikke overholder fristen. Du har da krav på full refusjon, slik at du trygt kan løpe ut og kjøpe en ny gave.

Her kan du lese mer om levering av varer.

Du har også angrerett på varer du ikke har mottatt. Hvis gaven allerede er sendt så kan du imidlertid måtte betale for retur, så det kan lønne seg å spore pakken før man benytter seg av angreretten i slike tilfeller. Er den ikke sendt fra selgeren skal du ikke betale noe og du har krav på full refusjon.

Les våre fem fakta om angreretten.

 

 

Forbruker Europa inngår i ECC-nettverket som fyller 15 år i år. Sjekk ut de fine nye nettsidene her: https://www.eccnet.eu/