En halv million nordmenn svindlet på internett

Publisert 11.02.16 , sist oppdatert 02.06.17
Internett florerer av gode tilbud. Mobiltelefoner til 10 kroner, ipader til kr. 30,- og gratis prøvepakker med slankepiller og kremer.
Kredittkort i hånden foran pc. Foto

Foto: Colourbox

Forbruker Europa opplever at mange norske forbrukere faller for fristelsen og ender opp uten varen, men fanget i et abonnement som de aldri ble informert om.

Kjenner du deg igjen? Du er ikke den eneste. Direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, var i forrige uke på God Morgen Norge og snakket om nettopp dette temaet. Han kunne fortelle at opptil 500 000 nordmenn har blitt svindlet på internett, og endt opp i abonnementer det er vanskelig å komme seg ut av.

Dette tallet stammer fra en befolkningsundersøkelse Forbruker Europa, i samarbeid med Forbrukerrådet, foretok i november 2015. Her fremkommer at en stor andel av Norges befolkning, nærmere 95 % av oss, har handlet på internett, og én av fire gjør det flere ganger i måneden.

På tross av det store antallet forbrukere som handler over nett, er det få som kjenner til sine rettigheter dersom varen viser seg å være defekt, ikke kommer, nettbutikken går konkurs eller man rett og slett blir svindlet. Dette til tross for at vår undersøkelse viser at nærmere en halv million nordmenn har opplevd å bli svindlet på nett. Legger man til alle de som har opplevd å ikke motta varen, å motta defekt vare eller lignende, er vi oppe i 43 % av netthandlerne.

På den positive siden er det mange av oss som betaler netthandelen med kredittkort. Og det kan synes å være sannhet i at alder gjør klok, da det er en større andel fra den eldre garde som gjør nettopp dette.Imidlertid viser undersøkelsen at en god del av oss ikke bruker kredittkortet bevisst. Bortimot 40 % av befolkningen tror vi har samme eller bedre rettigheter ved bruk av vanlig bankkort som med kredittkort. Bare rundt én fjerdedel av oss vet at man er enda dårligere beskyttet ved bruk av bankoverførsel.

Forbruker Europa anbefaler å bruke kredittkort ved handling over internett. I tilfeller av svindel, defekt vare, manglende levering og konkurs kan du rette et eventuelt krav overfor banken. Befolkningsundersøkelsen viser at bare rundt 17 % av de som har opplevd problemer i forbindelse med netthandel faktisk fremmer et krav overfor banken. Til sammenligning fikk over 80 % tilbakebetaling fra banken ved fremsetning av krav om refusjon. Du kan lese mer om refusjon fra kredittyter her.

Hele rapporten er tilgjengelig her.