Dette kan du kreve etter Thomas Cook-konkursen

Publisert 25.09.19
Flyselskapet Thomas Cook er konkurs. Det kan bety at reisende med Ving ikke kommer seg i lufta.
Bilde av fly og gates. foto.

Foto: Colourbox

Ving har ansvar for å sikre at du kommer deg hjem, om du blir strandet på grunn av konkursen hos Thomas Cook. Ving er foreløpig ikke konkurs, det er kun eierne Thomas Cook.

Du skal bli tatt vare på underveis og få mat og overnatting om det er nødvendig. Du har også rett på å få pengene for reisen tilbake om flyet blir kansellert, og Ving ikke greier å skaffe erstatningsfly. Du har antagelig ikke rett på erstatning ut over pengene for reisen. Ving har ikke ansvar for forhold som er utenfor selskapets kontroll. Det kan være konkurs. Ving har også mulighet til å avbestille reisen, mot at du får pengene tilbake.

Ta kontakt med Ving og følg med på Vings nettsider for informasjon.

Hvis Ving går konkurs

Det er mulig at Ving går konkurs på grunn av Thomas Cook. Alle som er på pakkereise, eller en sammensatt reise med Ving, er sikret av Reisegarantifondet.

Er du strandet og trenger hjelp til hjemreisen, så send en e-post til Reisegarantifondet: firmaport@rgf.no dersom du trenger hjemreise. Skriv følgende i e-posten: Ving – HJEMREISE – (FERIELAND) – (FLYPLASS I NORGE) – (DITT NAVN) .

Er flyreisen innstilt som følge av konkursen, kan kreve å få pengene tilbake av Reisegarantifondet. Send inn en e-post til samme adresse: firmapost@rgf.no med følgende emnetittel: Ving – REFUSJON – (DITT NAVN) dersom du skal kreve tilbake penger for forskuddsbetalt reise. Fondet vil i første omgang sikre hjemreise for alle berørte. Her kan du lese informasjon fra Reisegarantifondet.

Sjekk om du er dekket av reiseforsikringen

De fleste forsikringsselskapene har unntatt konkurs fra sine vilkår, men du kan sjekke om din avtale har bedre vilkår.

Rettigheter når du kun har kjøpt flybillett

Hvis du kun har bestilt flyreise, enten med Ving eller Thomas Cook direkte, kan du ikke bruke Reisegarantifondet.

Så lenge Ving ikke er konkurs, skal de skaffe deg en billett til ditt reisemål. Du skal også bli tatt vare på i ventetiden, med mat, drikke og overnatting.

Har du bestilt direkte av Thomas Cook, må du selv ordne hjemreise. Du har rett på pengene tilbake for billetten fra kredittkortselskapet, hvis du har brukt kredittkort. Eller fra banken hvis du har kjøpt billetter med betalingskort med VISA eller MasterCard.

 

Dine pakkereiserettigheter